Wednesday, September 23, 2009

Suratan yang Kebetulan

Remember this post~ Anjakan Paradigma?
It was written on 17th September 2009..
Remember i wrote this statement:

  • Yang Pasti, Papa yang paling cool... heheh tugasan berat dah settle semalam (as in oct nntila). So, Papa maybe just sitting at the hall with Pak Long, Papacik (InsyaAllah, pray to Allah, Papacik will be discharged from the hospital by now~then~errghh as in oct la, u got what i mean kan) n Pak Ngah. Waiting for the ladies to be prepared. Or, maybe he'll assist bahwe to get ready.

It was on this date; 17th September 2009: Papacik ~ my closest uncle ~ telah kembali kerahmatullah. Mohon disedekahkan Al-Fatihah kepada rohnya.

Lepas dah update entry, aku gi borak2 ngan Aida pastu happy2 sebab nak raya dah. Orang call tak henti2, tapi aku bagitau aku tak cuti. Around 4pm Mama call, Papacik dah nazak. Mmg takleh nak fikir benda lain dah, aku call Boss mintak nak balik sekarang coz, nak balik Melaka. Alhamdulillah, my boss memahami bagi balik & cuti esoknya. E-mail yg aku tgh draft pun tutup jer. Balik rumah, mama sumer orang dah siap2. Tunggu Angah, Abg ngan Honey jer. Tak lama lepas tu, around 5pm, Abijad called Mama, "Papa(Papacik) dah takde kul 4.45 tadi" then, pukul 5.15pm Wawa called telling the same "Papa(Papacik) dah takde". I was in my room packing my clothes and everything. Bila keluar, Mama nangis and telling us to baca Yaasin, sedekahkan kepada Arwah. Tapi time tu terkedu, aku terus pegi mandi (tatau kenapa) and duduk diam2 kat depan. Tak boleh nak fokus baca, fikiran aku kosong...

Papacik, uncle yang paling rapat dengan kami adik beradik for he was my mom's only brother in law. Kami 2 family (Mamacau & Mamacik) memang sangat rapat sejak dari kitorang takde lagi, kecik2 sampaila sekarang. Mungkin ini adalah suratan, kami semua (all married cousins & kampung kerdas clanz) tak bercadang brkumpul this year. Turn balik rumah mertua. Tapi, kami semua berkumpul.

Maaf, entry ini sedih.. Tapi sebenarnya sampai hari ni masih susah untuk aku percaya Arwah telah pergi untuk selama-lamanya. Sampai malam Jumaat tu, masa kami gilir-gilir jaga jenazah, aku tak boleh nak tidur, sebab bila tidur, dengar orang ngaji, aku jengah mmg betul ada jenazah. Alhamdulillah, aku sempat bacakan surah Yasin & beberapa surah lain sepanjang malam tu sampai lps subuh tu, tgk Pakcik Yusof (his brother) datang aku curik masa tidur jap. Bersyukur jugak sebab sempat melawat Arwah Papacik beberapa kali masa kat hospital walaupun ralat hari Ahad (6/9) before arwah Papacik masuk ICU tu aku taknak turun sbb fikir hari Sabtu (5/9) tu dah pergi tgk.. Entahla, time tu tetibe aku rasa cam jauh hati (mcm taknak ckp2). Terdetik juga dlm hati, tapi aku biarkan jer. Alhamdulillah, Jenazah beliau dalam keadaan yang sangat tenang dan seakan tersenyum sewaktu sebelum dikafankan.. Alhamdulillah, ramai orang yang datang menyempurnakan jenazah dan memberikan penghormatan terakhir. Alhamdulillah, arwah dikebumikan pada Hari Jumaat di dalam bulan paling mulia, Bulan Ramadhan.

Dulu masa Arwah Makwe (my grandmother) nak meninggal dunia pun sama, last jumpa Arwah kat umah before balik MMU, aku macam rase jauh hati (bukan merajuk, tapi cam taknak cakap).. Tapi syukur jugak sempat lawat Arwah Mkwe before nafas terhenti semasa di hospital (walau rasa sedikit terkilan).

Semoga roh-roh mereka dicucuri rahmat & berada dalam golongan orang-orang beriman. Amin.

3 comments:

Unknown said...

babe, takziah dr aku yea..

Aety Hassan said...

sis, yang pergi tetap pergi.. apa yang berlaku telah ditentukan oleh-Nya. salam takziah.

groovy ally said...

Timmy & Ety,
Tq sis...

 
blog design by suckmylolly.com

Template Modified and Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates